למה כל כך חשוב לערוך צוואה בעת הליכי גירושין?

בני זוג המצויים בהליכי גירושין משקיעים את מירב מרצם במאבקים משפטיים בעניין  חלוקת הרכוש , גובה המזונות , הסדרי ראייה וכו',

ואולם נוהגים להזניח את עניין עריכת הצוואה, נושא חשוב מאוד  בהליך הגירושין . במקרה שאחד מבני הזוג חלילה הלך לעולמו במהלך הגירושין אזי מי שירש אותו הוא בן הזוג הנותר בחיים, וזאת  משום שבן הזוג שנותר בחיים נחשב בן זוג ע"פ חוק הירושה . כל עוד טרם סודר הגט יחשב בן הזוג שנותר בחיים בן זוג ולא גרוש  .( גם מצב בו בני הזוג היו פרודים ) מעמד בן הזוג ביום הפטירה הוא הקובע .

במדינת ישראל ישנן שתי צורות הורשה  :

1- הורשה ע"פ דין דהיינו לפי חוק הירושה.

2- ירושה ע"פ צוואה .

במקרה שאדם לא הותיר אחריו צוואה יחולו הוראות חוק הירושה . חוק הירושה קובע מי הם  יורשים ע" דין , ואלו הם:

א. מי שהיה במות המוריש בן זוגו (נשוי או ידוע בציבור)

ב. ילדי המוריש וצאצאיהם , הורי צאצאיהם , הורי הוריו וצאצאיהם.

אופן חלוקת הרכוש בהעדר צוואה הוא חלוקה ע"פ חוק הירושה אשר קובע כי:

א. אם הותיר המוריש ילדים או נכדים או את הוריו יורש בן הזוג את מחצית חלקו של המוריש ובנוסף את המיטלטלין ואת המכונית .(היינו בן הזוג מקבל 75%)

ב. אם הניח המוריש אחים או אחיינים או סב/תא – יורש בן הזוג אף יותר ממחצית ,  דהיינו הוא יורש שני שליש , אך צריך לשם כך להתקיים תנאי חשוב והוא כי בן הזוג נשוי לו שלוש שנים או יותר וגר עימו אותה שעה בדירה הכלולה , כולה או חלקה.

יש לשים לב כי  במצב שכזה  כאשר אין ילדים  יורש בן הזוג את כל הדירה ובנוסף  גם שני שליש מייתר העיזבון כאמור לעיל .

ג. אם לא הותיר המוריש קרוב מן המנויים לעיל יורש בן הזוג את העיזבון כולו.

כאשר בני זוג מצויים בהליכי גירושין קרוב לוודאי שרצונם אינו להוריש את מרבית הרכוש ולעיתים אף את כולו לאותו בן הזוג ממנו הם מבקשים להתגרש.

ועל כן כאשר חיי הנישואין עולים בתוהו ונראה כי אין דרך חזרה  יש לדאוג לעריכת צוואה בהקדם האפשרי  ובה לקבוע מפורשות למי ברצוננו להוריש את  רכושנו חלילה במצב של פטירה פתאומית .

בהעדר צוואה יחולו הוראות  חוק הירושה כאמור , אשר באות להטיב עם בן זוגו של המנוח ועשויות להוביל בניגוד לרצון המנוח כי בן הזוג הנותר בחיים יירש את מרבית הרכוש ולעיתים אף את כולו.

חשוב לדעת כי תמיד ניתן לשנות צוואה ולמעשה עריכת צוואה חדשה מבטלת את קודמתה נושא זה הוא סבוך ומורכב ועל כן רצוי להיוועץ בעו"ד.

מאמר זה הינו למידע ראשוני בלבד ואינו מיועד בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

עוד בנושא

בקשה למתן צו קיום צוואה
בקשה למתן צו קיום צוואה

בקשה למתן צו ירושה או צו קיום צוואה לאחר שאדם נפטר וידוע ליורשיו שהותיר אחריו צוואה, כדי לקיים את הכתוב בצוואה ולחלק את הרכוש יש לבצע מספר פעולות. כדי להתחיל

קרא עוד >>
הדרך אל העושר ואושר

נשים רבות סובלות במהלך הנישואין ואולם נותרות בסבלן מחשש לירידה ברמת חייהן. נשים רבות בעלות רכוש רב, הכולל נכסים, חברות ועסקים על שם בני זוגן ואולם אין להן כל מושג

קרא עוד >>

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: